Письмо – складний процес, який вимагає спільної роботи м’язів кисті, усієї руки, координації рухів всього тіла. Не кожен дорослий вміє красиво писати, що ж говорити про дітей?
Підготовка до письма – один з найскладніших етапів підготовки до школи. Це пов’язано як з психофізіологічними особливостями 5-6-річної дитини, так і з самим процесом письма. У дітей цього віку недостатньо розвинені дрібні м’язи руки, координація рухів недосконала, не сформована здатність до оцінки просторових відмінностей, від якої залежить якість написаного. Але ми, дорослі, і не повинні ставити собі за мету будь-що навчити дитину писати до школи, наша мета – підготовка руки до письма.
Існує багато ігор і вправ для розвитку моторики.
1. Ліплення з глини та пластиліну. Це дуже корисно, причому ліпити можна не тільки з пластиліну та глини. Якщо на дворі зима, – що може бути краще снігової баби або гри в сніжки. А влітку можна спорудити казковий замок з піску або дрібних камінчиків.
2. Малювання, розфарбовування картинок – улюблене заняття дошкільнят. Звернути увагу потрібно на малюнки дітей. Різноманітні вони? Якщо хлопчик малює тільки машини і літаки, дівчинка – схожих один на одного ляльок, то це навряд чи позитивно вплине на розвиток образного мислення дитини. Батькам необхідно урізноманітнити тематику малюнків, звернути увагу на основні деталі, без яких малюнок стає спотвореним.
3. Виготовлення виробів з паперу. Наприклад, виконання аплікацій. Дитині потрібно вміти користуватися ножицями і клеєм.
4. Виготовлення виробів з природного матеріалу: шишок, жолудів, соломи та інших доступних матеріалів.
5. Конструювання.
6. Застібання і розстібання ґудзиків, кнопок, гачків.
7. Зав’язування і розв’язування стрічок, шнурків, вузликів на мотузці.
8. Загвинчування і розгвинчування кришок банок і бульбашок.
9. Всмоктування піпеткою води.
10. Відкривання і закривання дверцят або скриньки.
11. Нанизування намистин і ґудзиків. Влітку можна зробити намисто з горобини, горішків, з насіння гарбуза і огірків, дрібних плодів.
12. Плетення кісок з ниток, вінків із квітів.
13. Всі види ручної творчості: для дівчаток – в’язання, вишивання і т.д., для хлопчиків – карбування, випалювання, художнє випилювання і т.д. Навчіть Ваших дітей усьому, що вмієте самі.
14. Перебирання круп. Насипати в невелике блюдце, наприклад, гороху, гречки і рису і попросити дитину перебрати. Для майбутніх першокласників це теж дуже корисне заняття.
15. «Показ» віршів. Нехай дитина показує руками все, про що йдеться у вірші. По-перше, так веселіше, а значить, слова і сенс запам’ятаються краще. По-друге, такий маленький спектакль допоможе дитині краще орієнтуватися в просторі і користуватися руками.
16. Театр тіней. Запросити малюка з’єднати великий і вказівний пальці, а решта розпустити віялом. Диво: на освітленій настільною лампою стіні з’явиться папуга. Якщо розправити долоню, а потім загнути вказівний палець і мізинець відставити, на стінці з’явиться собака.
17. Ігри в м’яч, з кубиками, мозаїкою.
Всі ці вправи приносять потрійну користь дитині: по-перше, розвивають його руки, готуючи до оволодіння письмом, по-друге, формують у нього художній смак, що корисно в будь-якому віці, і, по-третє, дитячі фізіологи стверджують, що добре розвинена кисть руки “потягне” за собою розвиток інтелекту.