Єдина Країна! Единая Страна!

 ПСИХОЛОГІЧНУ СЛУЖБУ ЗАКЛАДУ

"ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНА ГІМНАЗІЯ №17

ВІННИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ" презентує

практичний психолог

Мандро Ніна Володимирівна

 

Школа - це майстерня,

де формується думка підростаючого покоління,

треба міцно тримати її в руках,

якщо не хочеш випустити з рук майбутнє.

А. Барбюс
 
 

Чи готова ваша дитина до школи?
 

         Ви вже чули, як готувалися до цього випробування ваші знайомі, друзі, але результат іспиту інколи виявлявся для них неочікуваним і образливим. Одна з причин невдачі виявляється в тому, що в обстановці співбесіди діти губляться, не встигають виконати завдання за певний відрізок часу, відволікаються або не можуть зосередитися.

         Причини цього потрібно обов'язково визначити, бо загалом шестирічна дитина здатна поставити мету, спланувати дії, реалізувати їх, докласти певних зусиль для подолання перешкод.

        З нашою допомогою ви могли б провести удома своєрідну "репетицію" іспиту. Проте ми не пропонуємо вам універсальну шпаргалку, з аналогічними завданнями, які будуть на іспиті. Та це і неможливо, адже в кожній школі свої вимоги.
        Методики, які використовуються для визначення готовності до школи існують різні. Перш ніж розповісти про деякі з них, давайте умовимося дотримуватися певних правил, а саме:

  1. Не займайте позицію перевіряючого, не змушуйте дитину до роботи. Утримуйтеся від фраз типу: "Ось я зараз перевірю, чи візьмуть тебе в школу", набагато краще сказати: "Давай разом поглянемо, як ти умієш працювати".
  2. Якщо дитина з якоїсь причини відмовляється від роботи, відкладіть її на інший час.
  3. Малюк обов'язково має бути у доброму настрої. Якщо він зайнятий цікавою грою, захоплений, дайте йому можливість її закінчити.
  4. На успіхи і невдачі дитини реагуйте стримано, рівно, доброзичливо. Не фіксуйте його увагу на помилках. Якщо дитина не виконала завдання, підтримайте її, висловіть впевненість, що наступного разу в неї обов'язково все вийде.
  5. Не намагайтеся виконати відразу всю роботу цілком, це важко. Оптимальна тривалість роботи – 15-20 хв. Проте час заняття може змінюватися залежно від стану дитини.
  6. Дитина не повинна все робити лише на "відмінно". Є показники першочергові і другорядні, ті, що заповняться в процесі навчання.

Не робіть поспішних висновків і пам'ятайте: жоден тест не дає стовідсоткового прогнозу успіху або невдачі, він лише підказує, на що потрібно звернути увагу.
 

 

На допомогу батькам:

 

Вправа на розвиток довільної уваги

 

           Дитині дають аркуш паперу, кольорові олівці і просять намалювати в ряд 10 трикутників. Коли ця робота буде завершена, дитину попереджають про необхідність бути уважним, оскільки інструкція читається лише один раз. "Будь уважним, заштрихуй червоним олівцем третій, сьомий і дев'ятий трикутники". Якщо дитина перепитує, відповісти: "Необхідно зробити так, як зрозумів (ла)". Якщо дитина впоралася з першим завданням, можна продовжити роботу, поступово ускладнюючи завдання.
 

 

Вправа на розвиток спостережливості 

       Запропонуєте дитині гру: "Уважно оглянь кімнату і знайди предмети, в яких є круг, коло". Малюк називає предмети – годинник, основа олівця, вимикач, ваза, столик. Можна провести цю гру у формі змагання для групи дітей, придумуючи аналогічні завдання.

Гра на розвиток пам'яті

 У цю гру можна грати з дитиною, наприклад, під час тривалих поїздок. Дорослий починає цю гру і говорить: "Я поклав в мішок яблука". Наступний гравець повторює сказане і додає що-небудь ще: "Я поклав в мішок яблука і банани". Третій гравець повторює всю фразу і додає що-небудь від себе. Можна просто додавати по одному слову, а можна підбирати слова за алфавітом.

Гра для тренування мислення і кмітливості

     Запропонуєте дитині гру – знайти якомога більше варіантів використання будь-якого предмету. Наприклад, ви називаєте слово "олівець", а малюк придумує, як його можна використовувати – писати, малювати, використовувати як паличку, указку, градусник для ляльки, вудку і так далі.

 

 Гра «І в саду, і на городі». 
На великому аркуші паперу, поділеному навпіл, намальовані з однієї сторони дерева в садку, а з іншої – грядки на городі. Дитині показуємо картки із зображенням фруктів та овочів та пропонуємо покласти картки туди, де вони ростуть (тобто, фрукти необхідно покласти до саду, а овочі – до городу). Всі дії дитина має пояснити, якщо вона не може впоратися – ставимо уточнювальні питання, надаємо підказки, але не розкладаємо картки замість дитини. Цю гру можна проводити в інших варіантах, з іншими наборами карток (риби та птахи, одяг та посуд, тощо)

.

Гра «Чим схожі, чим відрізняються».
Запропонуйте дитині послухати пари слів і визначити, чим вони схожі та чим відрізняються. Наприклад, пари слів: троянда і тюльпан, заєць і вовк, холодильник і пилосос та ін.

 

 

Підготовка руки дитини до письма: поради батькам

     Письмо - складний процес, який вимагає спільної роботи м'язів кисті,           усієї руки, координації рухів всього тіла. Не кожен дорослий вміє                красиво писати, що ж говорити про дітей?

     Підготовка до письма - один з найскладніших етапів підготовки до               школи. Це пов'язано як з психофізіологічними особливостями 5-6-річної       дитини, так і з самим процесом письма. У дітей цього віку недостатньо         розвинені дрібні м'язи руки, координація рухів недосконала, не                   сформована здатність до оцінки просторових відмінностей, від якої               залежить якість написаного. Але ми, дорослі, і не повинні ставити собі за мету будь-що навчити дитину писати до школи, наша мета - підготовка руки до письма.

Існує багато ігор і вправ для розвитку моторики.

1. Ліплення з глини та пластиліну. Це дуже корисно, причому ліпити можна не тільки з пластиліну та глини. Якщо на дворі зима, - що може бути краще снігової баби або гри в сніжки. А влітку можна спорудити казковий замок з піску або дрібних камінчиків.

2. Малювання, розфарбовування картинок - улюблене заняття дошкільнят. Звернути увагу потрібно на малюнки дітей. Різноманітні вони? Якщо хлопчик малює тільки машини і літаки, дівчинка - схожих один на одного ляльок, то це навряд чи позитивно вплине на розвиток образного мислення дитини. Батькам необхідно урізноманітнити тематику малюнків, звернути увагу на основні деталі, без яких малюнок стає спотвореним.

3. Виготовлення виробів з паперу. Наприклад, виконання аплікацій. Дитині потрібно вміти користуватися ножицями і клеєм.

4. Виготовлення виробів з природного матеріалу: шишок, жолудів, соломи та інших доступних матеріалів.

5. Конструювання.

6. Застібання і розстібання ґудзиків, кнопок, гачків.

7. Зав'язування і розв'язування стрічок, шнурків, вузликів на мотузці.

8. Загвинчування і розгвинчування кришок банок і бульбашок.

9. Всмоктування піпеткою води.

10.Відкривання і закривання дверцят або скриньки.

11.Нанизування намистин і ґудзиків. Влітку можна зробити намисто з горобини, горішків, з насіння гарбуза і огірків, дрібних плодів.

12.Плетення кісок з ниток, вінків із квітів.

13.Всі види ручної творчості: для дівчаток - в'язання, вишивання і т.д., для хлопчиків - карбування, випалювання, художнє випилювання і т.д. Навчіть Ваших дітей усьому, що вмієте самі.

14.Перебирання круп. Насипати в невелике блюдце, наприклад, гороху, гречки і рису і попросити дитину перебрати. Для майбутніх першокласників це теж дуже корисне заняття.

15. «Показ» віршів. Нехай дитина показує руками все, про що йдеться у вірші. По-перше, так веселіше, а значить, слова і сенс запам'ятаються краще. По-друге, такий маленький спектакль допоможе дитині краще орієнтуватися в просторі і користуватися руками.

16.Театр тіней. Запросити малюка з'єднати великий і вказівний пальці, а решта розпустити віялом. Диво: на освітленій настільною лампою стіні з'явиться папуга. Якщо розправити долоню, а потім загнути вказівний палець і мізинець відставити, на стінці з'явиться собака.

17.Ігри в м'яч, з кубиками, мозаїкою.

Всі ці вправи приносять потрійну користь дитині: по-перше, розвивають його руки, готуючи до оволодіння письмом, по-друге, формують у нього художній смак, що корисно в будь-якому віці, і, по-третє, дитячі фізіологи стверджують, що добре розвинена кисть руки "потягне" за собою розвиток інтелекту.

За матеріалами методичного посібника для вчителів початкових класів